dijous, 20 de novembre del 2008

Dial radiofònic, o caos?

Un dels meus entreteniments preferits per perdre el temps, és agafar un aparell de ràdio, amb una antena perfeccionada, tot s'ha de dir, i dedicar-me a buscar emissores sorprenents, locals, emissions que apareixen i desapareixen com per art d'encantament...
 
Feia molt de temps que no hi dedicava massa estona ni atenció: tinc massa coses a fer i poc temps per perdre, però avui, un canvi de plans d'última hora m'ha deixat la tarda lliure, que he aprofitat en gran part per descansar i, durant una bona estona, per analitzar detalladament el dial Barceloní de freqüència Modulada, tot esperant trobar-m'hi alguna sorpresa agradable, com ara alguna freqüència d'alguna emissora local on sonava música de bona qualitat retornada als seus usuaris: res d'això.
 
He contat, en total, 64 punts d'emissió, alguns dels quals, ocupats per una mateixa emissora, és a dir, que mentre hi ha emissores locals que no poden tenir un lloc al dial, es veu que deuen molestar, n'hi ha d'altres que necessiten tenir més d'una fre´qüència per a elles. D'aquestes 64 emissores, n'he pogut contar 9 de caràcter llatinoamericà, 3 evangèliques,una curiosíssima emissora del catolicisme més ranci, 5 dedicades exclusivament a la música en castellà (flamenc, rumba, etc.), 3 emissores lliures que conec de fa molt de temps i la resta, es reparteix entre radiofórmules musicals molt comercials i les grans cadenes radiofòniques, on incloc les emissores de l'estat espanyol i les públiques catalanes.
 
Em sembla increïble que, amb tanta amplitut de freqüències, hi hagi tant poca barietat, no poder trobar una emissora on escoltar música tradicional, per exemple, entri dins de la normalitat, haver de constatar que, per a alguns col·lectius sigui tant fàcil aconseguir una llicència,o dues, o, fins i tot tres, mentre que a d'altres, se'ls nega un sol punt del dial amb l'excusa que són emissores petites, o que no tenen prou qualitat.
 
Un darrer apunt per fer reflexionar: no he sentit ni una sola cançó en català en tota l'estona que he remenat el dial.

6 comentaris:

Anonymous Anònim ha dit...

Hola Vela:
T'havies d'aturar en aquella emissora que et donàs comfort i tranquil·litat (música, opinió, històries...) A una tarda lliure no hi ha de cabre el cabreix... sinó aprofitar un temps de realx que sempre va bé pel cos.
Salutacions.

21 de novembre del 2008, a les 22:16  
Blogger Vela ha dit...

Hola Menorquit.

Quedar-me en una emissora? No sé pas quina: diga'm perepunyetes, però, des de fa un temps, no n'hi ha cap que em satisfaci i, a més, la meva dèria de buscar novetats al dial, és massa forta per poder-m'hi resistir, i ara, encara m'hi passo poques estones, això des que un fantàstic aparell de ràdio antiquíssim que tenia banda d'ona llarga i agafava fins i tot emissores russes, i, alguna vegada, amb un cop de sort, algun ràdioaficionat, es va morir irremeiablement.

Ja fa molt de temps, que em dura el cabreig, sobretot des que una radiofórmula musical força comercial va tapar amb el seu segon punt del dial, una petita emissora local que posava música sense parar i, el més increïble del cas: no he vist mai una emissora tant diversa musicalment parlant: et puc assegurar que hi sonava literalment de tot, un dia, fins i tot em van sorprendre amb una cançó de s'albaida!

Ara ja no queda lloc per a les sorpreses i si vull sentir bona música, he de remenar la meva col·lecció. Aleshores, ve un altre problema: tinc tanta música que, moltes vegades, no sé què posar!

21 de novembre del 2008, a les 22:57  
Blogger Ana ha dit...

...i cada cop tens més música, cosa que en part també es culpa meva i de la meva capsa..hahaha :)

De la ràdio, buuf, tens raó..ja fa temps que no la escolto per la poca varietat que hi ha.

Petons

22 de novembre del 2008, a les 21:43  
Blogger Vela ha dit...

si, la veritat és que una caixa amb unes 200 cintes es nota, quan arriba a un arxiu de música... Gràcies pel regalàs!

De tota manera, encara no les classificaré: seria fer feina per fer-la, endreçar-les per tornar-les a esgarriar quan marxi d'aquí uns mesos, i a més, amb la teva, són tres caixes i dues bosses plenes de cintes, el que tinc per organitzar... pel cap baix, unes 500 cintes!

22 de novembre del 2008, a les 22:51  
Anonymous Anònim ha dit...

Vela encara existeix Ràdio Bronca per Barna? Quines altres dues ràdios lliures hi ha? Quan vivia a BCN les escoltava, i ara ja ni m'en record del nom.
Una altre cosa, m'encanta aquesta afició que tens, fa falta una antena molt gran?, d'on la consegueixes? fa falta cap instal·lació aposta?
Gràcies.

24 de novembre del 2008, a les 0:12  
Blogger Vela ha dit...

Hola Pere, tinc bones notícies per a tu: Radio Bronka continua les seves emissions, tot i que ha canviat un parell de cops de dial. Ara ve el més bo: pots escoltar l'emissora per internet a www.radiobronka.info.

Les altres dues emissores de què parlo, i que també es poden escoltar per la xarxa són Radio Contrabanda (www.contrabanda.org) i Radio Pica (www.radiopica.org.

Per distreure's caçant emissores, més que una antena molt gran, el que fa falta és molta imaginació a l'hora de construïr-la i molta paciència movent-la quan la recepció no sigui bona, per exemple, jo havia arribat a lligar uns cascos a l'antena corrent d'un aparell de ràdio i els havia fet arribar fins alguna cosa de metall: una porta de ferro, la pota d'una cadira... Això parlant d'aparells mòbils... Un dia, recordo haver-hi lligat unes claus!

Si parlem d'equips estàtics, com és el cas del que tinc ara i tenint en compte que, tot i que és digital, no és d'aquells que et busquen automàticament les emissores, que allò és una porqueria, l'antena que ara hi tinc està formada per: l'antena pròpia de l'equip, que va de fàbula per què és un cable, a aquest cable hi vaig afegir una antena d'un aparell analògic, d'aquelles metàl·liques que s'estiren, que vaig embolicar amb paper d'alumini i, a la punta, porta dos imans, separats per un troç del paper d'alumini que sobra, però que permet que s'aguantin entre ells, i res més. La resta és moure l'antena, col·locar-la on intuïtivament pots pensar que hi haurà més recepció (prop d'una connexió d'una antena de TV, enganxant els imans a alguna cosa metàlica, etc.) i paciència, moltíssima paciència!

Bé, espero haver-me sabut explicar, si hi ha res que no t'hagi quedat clar, només cal que m'ho preguntis.

24 de novembre del 2008, a les 17:48  

Publica un comentari a l'entrada

Subscriure's a Comentaris del missatge [Atom]

<< Inici